Tappat en skruv

Första dagen inne i Dubrovnik gamla stad så gick vi, som sig bör,
 ett varv uppepå den 2,5 km långa muren runt staden.
Eftersom det var soligt så hade jag solbrillor.
Dom vanliga glasögonen hade jag pulat ner i kameraväskan, då jag glömde fodralet hemma i Sverige.

När vi kom ner irån muren hade ju solen precis gått ner och jag skulle byta brillor.
Då hade en av de små pyttiga skruvarna som håller i skalmen lossnat. Panik!
Hade ju inga linser med mig dit ner, så jag såg framför mig hur jag skulle kisa i 5 dagar och ha ont i huvudet.

Men till slut hittade Olle skruven i väskan.
Så nu var det ju bara att hitta en pytteliten skruvmejsel.

Gick in i första glasögonaffär som jag hittade, pekandes på brillorna.

- Excuse me. Do you have a small screwdriver?
- No, sorry. I only sell glasses.

Öh, oduktig dam på fel plats!?

Efter många om och men så hittade jag tilll slut en liten urmakarvrå, med en kuf inuti.
Han hade givetvis en lupp på brillorna och såg hemlig ut.
Frågade samma fråga där och visade brillorna och skruven. Han pekade på bordet framför sig. 
Jag Lade dit skruven och han tog brillorna. 2 sekunder senare var det fixat. 
Han sa inte ett endaste ord. Jag sa tack och slängde åt han en liten sedel innan jag gick.

Min hjälte! En kuf!

Sen fick brillorna ligga i denna skapelse resten av resan.



Miljömedveten eller desperat?

Tar det som ett tecken på att det är hög tid att byta brillor.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0